گفتگو با خورسید مداحان ایران

 

گفتگو از رجانیوز

گفتگو با حاج منصور ارضی؛

سیاست ما عین مداحی ماست / برخی به بهانه آسیب شناسی،مداحی را می‌کوبند

 

 

 

 

 نادری ـاگر شب‌های رمضانگذارت به میدان ارگ افتاده باشد و با انبوه جمعیتی که دو سه ساعت مانده به سحر آنجاجمع شده‌اند مواجه شوی، بی اختیار از خود می‌پرسی این جمعیت را چه چیزی به اینجا میکشاند؟ این همان سوالی است که صبح‌های سه شنبه در حسینیه "صنف لباس فروش‌ها" وسحرهای جمعه در صحن شاه عبدالعظیم هم خواهی پرسید و در همه این اجتماعات پر اشک،نوای کسی را خواهی یافت که سال هاست خود را "نوکر ابی عبدالله" می‌داند.

بسیاری حاج منصور ارضی را با روضه هایش و بامناجات‌های روح نوازش می شناسند. پای منبر امروز او جوانانی سینه می‌زنند که اززمان شیرخوارگی، گوششان به روضه‌های " حاجی" اخت گرفته است. " حاج منصور" سال هاستکه در تهران از حسینیه امام خمینی و بیت رهبر انقلاب گرفته تا حرم حضرت عبدالعظیمحسنی، با روضه هایش و با مناجات‌هایش مردم این شهر را در غم اهل بیت و در خدا غرقمی کند.

در یک ظهر پاییزی یک روز مانده به ماهمحرم میهمان" حاج منصور ارضی" بودیم تا به مناسبت ایامی که در آن هستیم،از او در باب مداحی و " رسالت نوکری اهل بیت (علیهم السلام) " بپرسیم. در اتاقکوچکی که معلوم بود محل خلوت‌هایش است پذیرای ما شد. روی دیوار اتاق و کنار تابلویمزین به نام امیرالمومنین (علیه السلام) تابلویی را می بینی که روی آن با خط خوشی نوشته شده است" قال الصادق علیه السلام: الا و صلی الله علی الباکین علیالحسین (علیه السلام)

"حاج منصور" از روضه خواندن حقیقی گفت و آنکه اگرمداح بخواهد حقیقت روضه را بخواند چاره ای جز سیاسی خواندن ندارد. هنگامی که ازمسائل سیاسی روز سخن می گفت بی اختیار به یاد این حدیث افتادم که" اتقوا فراسه المومن انه ینظر بنورالله"از تیز بینی مومن بر حذر باش که همانا اوبا نور خدا می بیند.

 

از شما به خاطر فرصتی که در اختیار ما قراردادید بسیار متشکریم. با توجه به فرارسیدن ایام محرم و برپا شدن هیات ها و مراسمسوگواری سیدالشهدا، برای ما از مداحی اهل بیت و رسالت مداحانبفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیکم یا اهل بیت النبوة

مداحی کار خداست. کار انبیاست. کار پیغمبر بودهاست. کار ائمه بوده است. اولین جمله‌ای که شما در شب قدر و هنگامی که قرآن راروبه‌روی خود می‌گیرید به زبان می‌آورید این کلام است که "بحق کل مومنمدحته فیه" یعنی خدا هم به زبان قرآن یک عده را در قرآن مدح کرده است که آن عده همخود اهل بیتند. پس مداحی کار خدا است و از همینجا می توان اهمیت مداحی اهل بیت رادریافت کرد.

رهبر معظم انقلاب هم در این باب فرمایشات مهمیدارند. این روزها نقشه راه مداحان اهل بیت را بر مبنای فرمایشات ایشان در پایگاهاطلاع رسانی آثار مقام معظم رهبری منتشر کرده‌اند. کار بسیار ارزنده‌ای‌است. ایشاندر بیان کارکردهای مداح، می‌فرمایند ایجاد محبت بین مردم و اهل بیت و دوم؛ تبیین وروشن کردن حقایق برای مردم. بعد از آن ایشان به فرمایش حضرت امام (ره) اشارهکرده‌اند که تأکید حضرت امام (ره) این بوده است که زنده بودن اسلام به برکت عاشورا است.

اما رهبر معظم انقلاب در بیان الزمات مداحان و آنچهکه مداحان به آن ملزم هستند، "بیان وضعیت کنونی انقلاب اسلامی" که مصادیق آن تأثیرانقلاب اسلامی در جهان و حرکت عمومی جهانی است،موانع و دشمنی‌های موجودبر سر راه انقلاب، راهی که پیش آمده‌ایم و راهی که باقی مانده است و برهم زدن نظامسلطه‌ی جهانی.همه اینها آن مداحی است که رهبر انقلاب از ما انتظار دارند. اینهاییکه ایراد می‌گیرند این را نمی‌فهمند. ما اینگونه خط گرفته‌ایم اگر این مسائل را مادر مداحیمان نگوییم پس چه کسی باید بگویید، اگر این رویکرد ایرادی دارد، پس فرزدقکه از همه سیاسی تر بوده است پر ایرادتر است. چرا که در مقابل کفر آن زمان شعریمی‌خواند که اگر کمک معجزه امام نبود کشته می‌شد. یا دعبل و .. که آن گونهمی‌خواندند.

می‌خواهم بگویم بعضی‌ها هنوز نفهمیدند که بایدبیایند درس بگیرند. هرکسی می‌خواهد باشد. چگونه است که در پزشکی اگر قرار است حرفیبزنند، کارشناس می‌آورند، متخصص می‌آورند که حرف بزند. در کشاورزی درباره مثلا نحوهکشت فلان محصول، یک مهندس کشاوزری نظر می‌دهد. آنوقت موضوع به این اهمیت چیزی بهاین مهمی که اهل بیت (علیهم السلام) روی آن دست گذاشتند، در این موضوع اینگونهبرخورد می‌شود. ببینید چقدر اهمیت دارد که امام علیه‌السلام می‌خواهد برود منبر تامی‌بیند مداح آمده است، پایین می‌آید و می‌نشیند و می‌فرماید که تو بخوان. خدا رحمتکند بسیاری از مراجع بزرگورا را که وقتی مداحی می‌کردیم، به قدری از ما تشکرمی‌کردند، از اینکه همانطور و به همان داغی که در جاهای دیگر می خواندیم آنجا هممی‌خوانیم.چرا که می‌دانند که پشتیبانی اسلام، علما و دین، نهضت مداح‌ها است. ایننهضت در درون بهترین نهضت‌ها جان گرفته و این نهضت همیشه بوده است. زمانی این نهضتآتش زیر خاکستر بوده، یک موقع زمان طاغوت دو سه نفر داشتیم که وقتی حماسی و داغمی‌خواندند رژیم طاغوت اذیت می‌شد. خدا رحمت کند. مرحوم متین، مظلوم پور و حاج اکبرناظم را. از شعرا و مداحان آنزمان بودند. شعرهایشان را پیدا کنید ببینید برای امامخمینی(ره) چه می‌گفتند! اینها می‌دانند برهم زننده نظام کاذب دنیایی بعضی افراد،همین مداح‌ها هستند. حالا این افراد چه داخلی می‌خواهند باشند چه جهانی.

 

اما متاسفانه امروز شاهد هستیم جریانی به دنبال جداکردن نهضت مداحی از نهضت علما و روحانیون ولایی است. در تلویزیون صحبت می‌کنند ومی‌گویند در مساجد ما اصلاً خرافات وجود ندارد. اگر خرافاتی باشد در هیئت‌ها است!با دست خودشان دارند این نهضت مداحان را جدا می‌کنند و حال آنکه مداحان همواره مکملاین حرکت بوده‌اند و از این حرکت پشتیبانی و پیروری کرده‌اند. برخی توجه ندارند وما باید تذکر بدهیم و بگوییم.

زمان امیرالمؤمنین(علیه السلام)، زمان امام حسین(علیه السلام) و امام عسکری (علیه السلام) هم یک دسته دیگر بودند که دم از دینمی‌زدند اما محتوا و حقیقت نداشت، الآن هم همینطوراست. ما وقتی روضه می‌خوانیممی‌گوییم نماز‌خوانها و پرچمدارها و قرآن رو دست گرفته‌ها آمدند امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را کشتند، امام حسن (علیه السلام) را پاره جگر کردند سر ابی عبدالله (علیهالسلام) را از تن جدا کردند. ما داریم این را می‌گوییم، نمی‌گوییم یهودیان قتلهائمه بوده اند. اصلاً زیربنای همه ظلم و قتلی که درباره ائمه روا شد، مسلمان‌نماهابودند. نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند ولی شیطان بر آنها سوار شده بود. نیرویشیطان شده بودند.

 

الآن هم همینطور است. می‌گویند فلانی معمم است! مناز روز اول گفتم بنای مجمع روحانیون مبارز که در زمان حیات امام راحل گذاشته شد،مشکل داشت و امام هم خیلی نصیحتشان کرد و فرمود اگر می‌خواهید انجام بدهید اشکالندارد ولی مراقب باشید، شما عملکرد آنها را ببینید، اگر یک نفر سالم در بین آنهاهست، به مردم معرفی کنید. اما اینها را نمی‌فهمند. نتیجه آن چه می‌شود؟ نتیجه آنمی‌شود که الآن دربرابر اهل بیت (علیهم السلام) ایستادند. ما اگر می‌گوییم ولایتفقیه، منظور نیابت از امام معصوم است، و اینها امروز مقابل نائب امام ایستاده‌اند.آن کسانی که بیمار نیستند متوجه می‌شوند.

آن زمان اگر کسی اهانت می‌کرد، مثلا یک نفر دررادیو به حضرت زهرا (سلام الله علیها)اهانت ‌کرد ، امام(ره) فرمود خبرنگار و خودشخص را بگیرید و بازخواست کنید اگر لازم است مجازات هم کنید. امروز شاهد آن هستیم کههمه جور اهانتی کرده‌اند، قرار هم نیست که هراهانتی کرده‌اند را هم بهزبان بیاوریم (زمانی در کردستان در مورد حضرت امام شعارهایی مطرح بود که دربولتن‌ها نمی‌نوشتند و می گفتند که امام قداست دارد این قداست را نشکنیم ) در اینچند روزه خیلی اتفاقات مختلف افتاده است. این را مداحان چگونه باید تببین کنندچگونه باید مسئله را بیان کنند، با چه شعری باچه روضه‌ای؟

سال‌هاست که ما وقتی این مطالب را می‌گفتیمبعضی جوانها حساس بودند و می‌گفتند نگو،‌حال آنکه، امام باقر(علیه السلام) درزیارت عاشورا می‌فرماید، که "هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین"این مهم است که حضرت تنها یک گوشه‌هایی از حادثه کربلا را بیان نمی‌کند، زمینه ها وگروه‌ها و فتنه‌ها را هم می‌فرمایند. این مقاتلی را که داریم بیشتر نوشته خبرنگاردشمن است، یعنی صرفا آن واقعه را بیان کرده است، همین. اینجاست که ما با بعضیمداحها دعوا داریم. می‌گوییم مداح نباید خبرنگاری روضه بخواند. الآن شما خبرنگارید،خبر می‌برید. اما یک وقت خودتان اهل این موضوع هستید اهل این صحنه‌اید، آنوقت نوعتبیینتان از مسئله متفاوت می‌شود. این خیلی مهم است. خبرنگار کربلا همان شرحی راداده است که گوشه‌اش را مثلاً دختر ابی‌عبدالله(علیه السلام) گفته است یاحضرت زینب(علیها السلام) یا امام زین‌العادین(علیه السلام) فرموده‌اند. اما خبرنگار دشمن هم دیده و گفته است. حالا من به عنوان مداح می‌خواهمآنرا بیان کنم و بگویم. این را باید بدانم که خودم را در آن یوم قرار بدهم. هروقتروضه می‌خوانم باید در آن روز باشم باید بدانم که کل یوم عاشورا. اگر خود را در آنروز نبینم سطحی می‌خوانم، محتوا را نمی‌فهمم. هیچ‌کسی نیامده است داستان مسلم بنعقیل(علیه السلام) را که روز اول محرم روضه‌اش را می‌خوانیم درست تبیینکند. که سه دسته در شهادت مسلم و خون ایشان شریک بودند، یک گروه که با او می جنگید،یک گروه کمک دهنده بود و یک گروه تماشاچی.

اما اگر زمانی ما این موضوع را در شعرمان بیاوریمهمه می‌گویند این یعنی چه؟ وارد سیاست شدند! در حالی که ما مدال داریم از اهل بیت(علیهم السلام) و لذا امام هادی (علیه السلام) درزیارت جامعه کبیرهمی‌فرمایند: " و ساسة العباد و ارکان البلاد".

می‌گویند مداح این مسائل را نگوید در حالی که رهبرمعظم انقلاب، در این بیانات چندین ساله‌اشان در جمع مداحان در مورد عنصر اصلی کهخود مداحان هستند شرح وظایف و جایگاه و خصوصیاتی را می‌فرمایند و بعد می‌گویند"توجه به حقیقی بودن جنگ ما با دشمن"،"توجه به خطیر بودن مسئولیت". اینهامی‌گویند نه! مداح باید بیاید شعرش را بخواند برود. عین همان خانهای زمان یوسفپیغمبر و یا اصحاب کهف. برخی اینگونه هستند که "ما هرچه گفتیم درست است"، خودمحورند،خود بینند،عقلشان را از دست داده‌اند، لذا ما مقتل می‌خوانیم. حدود صد مقتلداریم (تازه آنکه به دست ما رسیده است) ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم، بهدیگران هم کاری نداریم ما باید این راه را به مردم و جوانان اشاعه و القا کنیم. کتاب خواندن، باسواد شدن، مقتل خواندن،بررسی مقاتل، مباحثه کردنروی مقتل‌ها جز کار ماست و این کارها را بی سروصدا پیگیری می‌کنیم. ما حقایق رامی‌گوییم، بعضی‌ها می‌خواهند کلام و شخصیت ما را بخرند. می‌گویند مگر نوکر نیستید10 دقیقه هم نوکر ما باش. عملاً این را می‌گویند. ما هم تا الآن بعد از نوکری برای

/ 0 نظر / 9 بازدید